# Aktuality, články

Pitný režim a jak na něj

publikováno: 31.3.2025 JK

Pitný režim a jak na něPitný režim a jak na něj

Zima již pomalu předává svoji vládu a my netrpělivě vyhlížíme jaro, které o sobě pomalu ale jistě dává vědět narůstajícími teplotami. Proč se tedy nepřipravit předem a nezmínit se již nyní o tématu pitného režimu. Vždyť vhodný pitný režim je pro nás a především pro naše děti významný během celého roku, nejen v období teplého počasí, a na to se někdy trochu zapomíná.

 

Pojďme hezky od začátku, kolik tekutin potřebujeme?

O tom, že bychom měli dostatečně pít, ví snad každé malé dítko. Kolik a kdy bychom měli pít, však už neví běžně každý. Ideálně bychom měli tekutiny popíjet během celého dne. Množství se ale liší podle věku, aktivity a také podle pohlaví, zdravotního stavu, okolní teploty i vlhkosti vzduchu. Když se tedy zaměříme na dětský věk, děti jsou citlivější ke ztrátám tekutin než dospělí a o to více bychom měli dbát na jejich dostatečný pitný režim. Potřeba tekutin za normálních podmínek u dětí předškolního věku je 80-100 ml vody na kg tělesné hmotnosti, u dětí věku 6-10 let je to 60-80 ml/kg tělesné hmotnosti a u dětí 11-14 let pak 50-70 ml vody/kg tělesné hmotnosti. Zvýšenou potřebu tekutin mají děti například při vyšší fyzické aktivitě, při vysokých okolních teplotách, anebo při horečce či průjmu.

Projevem nedostatečného pitného režimu a tedy toho, že dítě málo pije, může být kromě žízně bolest hlavy, únava, snížená pozornost a výkonnost, také zácpa a snížená tvorba moči. Barva moči je velmi dobrým indikátorem našeho dostatečného či naopak nedostatečného pitného režimu. Příliš tmavá moč v menším množství signalizuje, že pijeme málo. Tohoto však u dětí ve školách ani školkách příliš nevyužijeme. Spíše je důležité, aby děti měly dostatek možností se napít. Nejen pouze u jídla ve školní jídelně, ale i během celého dne při vyučování, či během přestávek. Ideální je, pokud si dítě nosí s sebou lahev s nápojem z domu, kterou si může ve škole dotočit, přispět mohou i barely s vodou na chodbách škol. Ve školní jídelně by nápoj měl být samozřejmou součástí každého denního jídla.

 

Jaké máme možnosti

Základem pitného režimu každého z nás by měla být kvalitní pitná voda bez bublinek. Ve školní jídelně však asi nebudeme podávat dětem pouze vodu, bylo by ale ideální, kdyby voda byla jednou z možností, kterou si děti mohou vybrat. Může být ochucena šťávou z citrusů, případně bylinkami. Dalšími vhodnými nápoji podávanými ve školní jídelně jsou různé druhy čajů, pravidelnou součástí pitného režimu především v předškolním stravování jsou také mléko, nápoje z mléka a kávovinové nápoje. Pro všechny tyto nápoje platí, že by měly být jen lehce oslazené nebo vůbec. Důležitá jetaké pestrost a jejich střídání.

V případě čajů jsou pro děti nejvhodnější různé ovocné a bylinné čaje, případně jejich směsi. U ovocných čajů vybíráme takové, které obsahují minimum přidaných aromat, barviv a sladidel. Běžnou součástí ovocných čajů bývá ibišek, který způsobuje jak výrazně červenou barvu těchto nápojů, tak lehkou kyselost. Ta sice může být osvěžující, ale některým dětem, pokud je příliš výrazná, může být nepříjemná. Proto i zde platí pestrost. Mezi čaje, které se do běžného pitného režimu dětí nehodí, patří čaj maté, který je bohatý na kofein a silné výluhy čaje černého a zeleného. Všechny druhy čajů většinou podáváme jako teplé nápoje, v teplých obdobích roku je však můžeme vychladit a podávat i jako studené osvěžující nápoje. Pozor ale na teplotu, ta by ani v horkých letních obdobích neměla být příliš ledová.

 

Velmi dobrým nápadem a zároveň příjemným zpestřením pitného režimu může být nápoj připravený z rozmixovaného ovoce a vody. Takhle ho dětem připravují v jedné školní jídelně na Valašsku. Velmi často je ve školní jídelně podáván také ovocný sirup s vodou. Vzhledem k chystaným úpravám spotřebního koše se ale většina jídelen již nyní snaží zařazovat nápoje bez přidaného cukru, případně se na tento krok brzy chystá. I když zatím není jisté, zda změna spotřebního koše projde všemi schvalovacími procesy, musíme počítat s možností, že k ní skutečně dojde a že bod o pitném režimu bude naplněn, tak jak je nyní připraven: V rámci školního stravování se nenabízejí nealkoholické nápoje bez obsahu mléka obsahující volné cukry.

 

V tomto čase ale jídelny slazené nápoje ještě svým strávníkům chystat mohou, a tak když už se sáhne po nějakém sirupu, je dobré sledovat jeho složení. A vždy platí, že z něj připravený nápoj by neměl být příliš koncentrovaný a měl by vodu jen slabě ochutit.

Na trhu již také existují sirupy zcela bez přidaného cukru, které jsou slazeny jen koncentrovanou šťávou např. z jablek. Důležitým aspektem ovšem je také cena takových sirupů.

Nevhodné nápoje

Mezi nevhodné nápoje pro děti patří bezesporu nápoje s obsahem kofeinu, jako je káva, kolové nápoje a příliš silné výluhy pravého čaje, dále nápoje s chitinem obsažené v toniku, slazené limonády a silně a velmi silně mineralizované vody. K méně vhodným nápojům patří také nápoje sycené oxidem uhličitým a nápoje se sladidly. Nápoje se sladidly se sice mohou zdát vhodnou alternativou, jsou sladké, dětem chutnají, neobsahují cukr a nepřispívají tak k vyšší kazivosti zubů, k nadváze a obezitě. Neučí však děti si zvykat na méně sladkou chuť, ale spíše naopak, chuť těchto nápojů bývá při doporučeném ředění intenzivně sladká.